top of page

סיכום הרצאה דיפאק צ'ופרה בישראל 2017

עודכן: 17 ביולי 2023

טוב אז הבטחתי שאספר חוויות מההרצאה של דיפאק צופרה (זהירות ארוך): נתחיל מכך שאמרתי תמיד שדברים שקורים בספונטניות הם הדברים הכי טובים. ובאמת בהתחלה ראיתי שההרצאה נופלת על 2 סדנאות שקבעתי לא רציתי להזיז אותן ולשגע את הלקוחה אז קיבלתי בהבנה שכנראה אני לא צריכה להיות בהרצאה, והאמת שזה בטח יהיה צפוף ובטח לא אבין את האנגלית שלו וחוץ מזה שהכרטיס עולה 300 ש"ח למקומות מרוחקים אז בטח גם לא אראה כלום.. ואז אתמול באמצע הסדנה הראשונה התחיל הפסקת חשמל בכל כפר יונה, העיר נראתה שוממת ממש זה פשוט מדהים ההבדל הזה בין החושך לאור ומה שזה גורם לנו להרגיש. אז השיעור הראשון עבר סבבה כי עוד היה אור בחוץ אבל השיעור השני בוטל בגלל החושך. אז אמרתי לעצמי שאם כבר התפנה לי הזמן חבל יהיה לפספס גם את ההרצאה הזאת, מי יודע מתי הוא יגיע שוב לארץ, כסף לא היווה בעיה בעניי כי כסף הוא אמצעי להשגת דברים שאנחנו רוצים, בקיצור אמרתי יאללה. אז התקשרתי לאמא שלי מהדרך ואמרתי לה שאני רוצה ללכת להרצאה ושזה יהיה נהדר אם היא תוכל מול המחשב לקנות לי כרטיס, מפה לשם היא הצליחה גם להשיג לי קצת הנחה ואפילו מקום די סבבה.

כשהגעתי לתל אביב הוויז כיוון אותי ממש לא נכון, אז חניתי באיזה מקום שקלטתי שמתפנה ואז תכננתי ללכת קצת ברגל, עשיתי סיבוב ממש לא לכיוון הנכון אבל יצא טוב כי פגשתי עוד מישהי ועזרתי לה לחנות ואז שתינו רצנו למקום של ההרצאה ומצאנו אותו ביחד. הכניסו אותי עם הכרטיס הדיגיטלי (איזה מהמם שלא צריך להדפיס!!) קניתי משהו קטן לאכול ונכנסתי לאולם. עכשיו מי שמכיר את ההיכל מנורה מבטחים/יד אליהו/ היכל נוקיה האולם שם הוא עצום מימדים, ולראות כל כך הרבה אנשים יושבים ומחכים היה מרגש מאוד. בהתחלה עלה בחור שפיאר את מעשיו של דיפאק, ודיבר על איזו אפליקציה שמודדת מתח.. ואחריו עלה דיפאק לדבר. היא דיבר בערך שעה אולי טיפה פחות.

על ההרצאה עצמה: כן זה היה באנגלית אבל האנגלית שלו מעולה והבנתי 99% מה אוצר מילים, בנוסף לכך שהיה על מסכים תרגום של מה שהוא אומר, אין לי טענה וחצי למתרגם אבל מי שהיה אחראי על כך שהתרגום יופיע על המסך עשה פאדיחה נוראית שכך הזמן הכתוביות זזו ונעלמו.. דיפאק צופרה דיבר על היקום, הוא התחיל מתיאוריות פיזיקליות, דיבר על תורת היחסות של איינשטיין ודיבר על זה שמדענים כל הזמן "מחשבים"( calculator ) וכל דבר הוא מדיד. ובעצם כל העולם עשוי מאוסף של אטומים. הוא דיבר על תודעה, איך אנחנו תופסים את המציאות, מה זאת המציאות? הרי ברור שהמציאות של בני האדם היא לא המציאות של הכלב. ושאנחנו נותנים שמות לדברים וצורות ( form ) ובעצם בכך אנחנו מגבילים את האפשרויות שלהם להיות משהו אחר. הוא הזכיר כמה פעמים את המשורר ההינדי טאגור והזכיר את הוויכוח/דיון שהיה לו עם איינשטיין על קיום המציאות והיקום. בשורה התחתונה הוא סיכם כי היקום הוא כלום, הכל הוא כלום, וגם אנחנו כלום ולא קיימים. הוא דיבר על האינסוף, הוא תיאר את זה שהיקום הוא אינסופי, וגם הנשמה שלנו היא אינסופית. הנשמה שלנו היא אלוהית, היא הבריאה היא הברהמן, איחוד עם האינסוף. היה קטע קצר שהוא עשה הקבלה מעניינת לתורת הסוד היהודית לתורת הקבלה והזוהר, שהוא לקח ספירות שונות ושם אותם למול מוטיבים הינדים. זה היה מהר מידי לטעמי ולא הספקתי להבין לעומק אבל זה היה מעניין. ההרצאה היה מאוד מאוד ניו איג' כמו שד"ר מריאנה רוח מדבר לימדה אותי במסגרת התואר שלמדתי, והרבה דברים שהוא אמר כבר ידעתי. מעניין שההרצאה במובן מסויים הייתה מאוד אקדמית. דיפאק צופרה אומנם הודי, הוא למד רפואה בהודו וטס בגיל 24 לאמריקה ללמוד ולשפר את הידע שלו ברפואה ואז הוא גילה את ההשפעות שיש לתחושות על הגוף שלנו, שמתח גורם למחלות. אם זאת דיפאק צופרה מאוד מחובר למסורת הבודהיסטית, חלק נכבד מההרצאה שלו הגיעה מתורות בודהיסטית. לא במפתיע הוא קרא לבן שלו "בודהה". כשהוא פירק ואמר : הגוף זה לא אנחנו, הרגשות זה לא אנחנו, המחשבות זה לא אנחנו, אז מה נשאר?. הבנתי שזה ממש "האטמן" במסורות בהודהיסיטיות ההבנה שאנחנו בעצם כלום. הנשמה שלנו היא לא ניתנת למדידה כי היא לא בזמן ובחלל(מקום. Time and space ) וגם אם הגוף איננו הנשמה עדיין קיימת במובן מסויים.

אני בטוחה שבשביל חלקכם מה שכתבתי למעלה נשמע מאוד מעניין וזה באמת ממש טעימות מתורות פילוסופיות שלמות. והאמת שאחרי שיחה עם כמה אנשים שהיו שם הם לא הצליחו גם לעקוב אחרי כל ההרצאה בעקבות המורכבות שלה. אבל עבורי אלו דברים שלמדתי ב3 שנים האחרונות, שניבחנתי עליהם, ויותר מזה גם נהנתי ללמוד, ספציפית את הקורסים על בודהיזם/הינדואיזם/ ניאו-הינדואיזם/ ניאו איג' ועוד.. לכן אני לא יכולה להגיד שלמדתי ממש משהו חדש מההרצאה עצמה. כן אני יכולה להגיד שזאת הייתה תזכורת נפלאה לרצון שלי ללמוד את הדברים לעומקם, ואולי לגלות עולמות נפלאים שונים.

אחרי ההרצאה שלו הייתה הפסקה (ארוכה מידי לטעמי.. בערך 30 דק) ובזמן הזה גם הכרתי את עינת שישבה לידי, ופיטפטנו קצת בנינו. האמת מעניין לראות מה הביא אנשים להגיע ולשמוע את דיפאק צופרה. עינת החליטה שהיא מיצתה והלכה בהפסקה, איתה הלך בערך עוד חצי אולם! אני לא מופתעת.. אחרי יום ארוך מאוד קשה לבוא להרצאות כאלה ועוד אחרי ההפסקה.. אבל בעניי דווקא החלק האחרון היה הכי מעניין. הם עשו "שאלות ותשובות " לדיפאק. חלק מהשאלות היו מפגרות ממש.. כמו "ספר על אבא שלך/אמא שלך" אבל חלק היו מעניינות. כמו החלק עם ההקבלה של ספרות הזוהר למול תורות הינדיות. הוא גם סיפר את הסיפור הילדות של בודהה, מעניין איך כל אחד מספר את זה אחרת.. אבל הפואנטה אותה פואנטה.

אם יש כמה דברים שלקחתי מההרצאה הזאת זה: 1. חיבור בין אנשים נוצר ע"י מכנה משותף, ולא ע"י מי צודק ומי לא. 2. אל תגזימו בחשיבות העצמית שלכם ברצינות כל כך כי בצורה כזאת אתם תפגעו. 3. איך דיפאק מגיע להחלטות על מה לעשות? שואל את עצמו- האם אני נהנה? האם אנשים שאני איתם נהנים? והאם זה יוצר שינוי בעולם?.

לבסוף עשינו מדיטציה קלילה ושאלנו את עצמו את השאלות הבאות: מי אני? מה אני רוצה? מה המטרה שלי?

זהו.. מקווה שמי ששרד את הקריאה הגיע לסוף, זה באמת לא רגיל לכתוב כזה פוסט ארוך בפייסבוק. אבל אני מאמינה שהיו הרבה שהתעניינו. שיהיה לכולנו שבוע מקסים, מלאים באהבה, אמפתיה והקשבה, לעצמנו ולאחרים.

ואולי בכלל זה הכל קונספירציה?? כל הדבר הזה שנקרא דיפאק צופרה היא עוד מניפולציה שלטונית לקחת משהו סו קולד רוחני בשביל לשכנע אנשים ללכת בעקבות אדם אחד ולקנות את הספרים שלו ולשלם מלא כסף על הרצאות. ואולי זה דיפאק זה לא השם האמיתי ובכלל זה איזה מפיק עשיר בנה את כל הדבר הזה והאימפריה הזאת בשביל ליצור זורם מאמינים... זהו פשוט תחשבו על זה:)

6 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

פרידה מאמא

bottom of page